Fyldte chokolader med nougat og ristede hasselnødder

FyldtChokolade11

Der er noget lækkert og dekadent ved små fyldte chokolade. Og da jeg for efterhånden for lang tid siden fik en chokoladeform, og også tidligere har modtaget en del chokolade fra Callebaut, måtte det nu være tid til at få lavet en min første lille portion lækre fyldte chokolader. Jeg valgte, at fyldet skulle være nougat med finthakkede ristede hasselnødder, dels fordi det er en klassisk kombination, og dels fordi jeg havde alle ingredienser hjemme.

Mængderne har jeg sjusset mig lidt frem til. Jeg stod ikke nøjagtigt og vejede af. Men det er jo også en smagssag, hvor tykt et lag chokolade man f.eks. ønsker. Næste gang skal jeg i hvert fald gøre top laget tykkere. Nogle steder blev det så tyndt, at nougaten kunne skimtes igennem. Men smagen var lige som jeg havde håbet. Jeg opbevarede dem på køl. Ja, jeg ved, at det er fy-fy for chokolade. Men jeg kan altså godt lide smagen og hårdheden, når chokoladerne er dejligt kolde.

Ideelt set skal chokoladen tempereres, så du sikrer en skinende overflade og et lille knæk, når du bider i chokoladen. Du kan finde den korrekte fremgangsmåde flere steder på nettet. Jeg var dog ikke så nøjagtig, så tog den lidt på fornemmelsen.

Fyldte chokolade med nougat og ristede hasselnødder, ca. 12 stk.:

Ca. 150 g mørk chokolade
100 g nougat
20 g finthakkede, ristede, afskallede hasselnødder

  • Smelt ca. 2/3 af chokoladen nænsomt, enten over vandbad, eller i mikrobølgeovnen.
  • Pensel chokoladeformen med 1-2 lag chokolade. Lad det stivne helt. Hvis du er lidt utålmodig, kan du sætte formen i køleskabet.
  • Lun nougaten lidt i mikrobølgeovnen og rør den sammen med de finthakkede hasselnødder.
  • Fordel nougatmassen i chokoladeformen. Fyld op indtil ca. 2-3 mm fra kanten. Stil på køl igen.
  • Når nougatmassen er stivet, smeltes det sidste chokolade og det fordeles over nougatmassen.
  • Lad det hele stivne og vend derefter chokoladerne ud af formen.

fyldtchokoladeCollage1

Skriv et svar

