Italienske kødboller lavet i ovnen

Italienskekødboller11

For efterhånden et godt stykke tid siden, havde jeg besøg af mine forældre til frokost. Og det gav en god anledning til at komme lidt i køkkenet. Jeg synes, at det er rigtig hyggeligt at finde på små ting til sådan en frokost. Så jeg endte med at lave 2 slags salater (opskrifter på dem kommer meget snart), to slags dip (opskrifter på dem kommer også snart) og så disse små Italienske kødboller.

Når man laver kødboller i ovnen, har jeg lige et par gode råd. Først og fremmest, brug gerne hakket oksekød af en god kvalitet. Kødbollerne afgiver en del væde i ovnen, og kommer nærmest til at koge, hvis du køber kød, der er pumpet med vand. Fordi kødbollerne er lavet uden tilsætning af for eksempel mælk og rasp, som ved frikadeller, bliver konsistensen ret fast, og de kan gå hen og blive tørre. Derfor er det en god ide at lave kødboller små. Sørg for ikke at tilberede kødbollerne for længe i ovnen, så tørrer de ud og bliver triste. Kødbollerne kan sagtens laves dagen i forvejen og skal så bare opvarmes når de skal serveres. Jeg synes klart, de smager bedst lune.

Jeg har desværre slettet fra min hukommelse, hvorfra jeg fik inspirationen til kødbollerne, men brug gerne opskriften til at inspirere dig, til at sætte dit eget italienske præg på dem.

Italienske kødboller:

500 g hakket oksekød
1 fed hvidløg
1 æg
4 spsk revet parmesan eller peccorino
1 spsk tomatpure, koncentreret
1 spsk tørret oregano
Salt og peber
Olivenolie

  • Pres hvidløget og rør de øvrige ingredienser sammen med fasen, til den er ensartet.
  • Tilsæt salt og peber, men vær lidt varsom, parmesanen salter også kødbollerne.
  • Form små kødboller på ca. en femkrones størrelse med hænderne og fordel kødbollerne i et ildfastfad.
  • Dryp lidt olivenolie ud over kødbollerne og rul dem i olien, så du sørger for at olien er jævnt fordelt.
  • Bag kødbollerne ved 200 grader i 10-15 minutter.
Skriv et svar

