Butterdejsstang med feta, squash og broccoli

Butterdejsstang31

Jeg kan rigtig godt lide at få varm mad til frokost. Det sker ikke så tit, men når det sker, så nyder jeg det! Måske er det alle de års madpakker, der gør at jeg sætter ekstra pris på et varmt måltid til frokost? Jeg ved det ikke. Men jeg kan da ikke være den eneste, der nyder når dagen byder på to varme måltider?

Jeg lavede denne her butterdejsstang til en omgang frokost. Men jeg er lidt i tvivl om butterdejsstangen også skulle kategoriseres som en hovedret. For det kunne den sagtens være. Bare server den sammen med en god mættende salat, og så er der et helt måltid. Jeg vil lade det være op til dig, til hvilket måltid du spiser din butterdejsstang.

Butterdej er så dejlig alsidig at arbejde med. Den kan bruges til både salte og søde retter. Jeg har aldrig forsøgt at lave en butterdej selv. Det kræver en masse arbejde, har jeg læst, og den butterdej man kan købe smager helt fint for mig. Du skal ikke lade butterdejen blive alt for varm, da du så vil få problemer med at vende stangen rundt. Men du skal ikke bekymre dig hvis der kommer små huller i dejen undervejs. Luk dem efter bedste evne, og fyldet skal nok blive inde, bare det ikke er kæmpe flænger. Butterdejsstangen smager bedst når den er frisklavet, men rester kan sættes på køl og genopvarmes dagen efter.

Butterdejsstang med feta, squash og broccoli:

1 plade butterdej
1 broccoli hoved, delt i små buketter
1 squash
2 fed hvidløg
100 g feta
½ finthakket løg
1 spsk. revet parmesan ost
3-4 spsk. creme fraiche 5%
Salt og peber
1 æg til pensling

  • Hak squashen i tern og steg dem på en slip-let pande uden fedtstof, til vandet er fordampet.
  • Pres de to fed hvidløg og kom det ned til squashen. Steg i yderligere et minuts tid.
  • Lad squashblandingen køle lidt af.
  • Imens moses fetaen og røres sammen med cremefraiche og parmesanost.
  • Vend squashblandingen, broccoli og løg sammen med fetablandingen.
  • Smag fyldet til med salt og peber.
  • Bred butterdejen ud og fordel fyldet i en bred stribe midt på.
  • Fold siderne sammen omkring fyldet.
  • Vend butterdejsstangen rundt, så samlingen kommer til at vende ned af. Det kan være lidt vanskeligt, men gøres nemmest ved at ligge et stykke bagepapir på toppen, med en bageplade over, og så vende det hele rundt på én gang.
  • Pensl butterdejsstangen med et sammenpisket æg.
  • Bag butterdejsstangen ved 200 grader i ca. 20-25 minutter.

ButterdejsstangCollage1

Skriv et svar

