Pasta med pesto -en basisopskrift

Pestopasta11

Jeg tror de fleste har en del basisopskrifter de vender tilbage til gang på gang. Og for mig er pesto helt sikkert en af dem. Pesto tilfører et måltid en masse smag og giver en ellers kedelig ret et tiltrængt “pift”. Og så er det fantastisk at pesto kan spises til både varm og kold mad.

Her har jeg vendt pestoen en nykogt pasta, og varmen får rigtig basilikummens smag frem. Pasta er jo et klassisk match med pesto, men til en bruchetta, eller som en lille omgang antipasi, fungerer den også rigtig godt. Eller prøv at erstatte smørret på brødet med pesto. Det gør madpakken lidt mere interessant.

Der findes virkelig mange forskellige pestoopskrifter, men det vigtigste er at følge dine egne smagsløg. Dybest set er en pesto: olie, krydderurter, hvidløg, parmesan og (ristede) nødder. Det er simpelt og kan varieres næsten uendeligt. De ristede pinjekerne har en dyb, ristet, mere nøddeagtig smag, men kan sagtens ersattes af andre nødder. Mandler er en af mine favoritter. Og hvis du vil have en mildere pesto, så lad være med at riste nødderne.

Jeg bruger oftest olivenolie når jeg laver pesto, men hvis du har lyst kan halvdelen af olien erstattes med fx koldpresset rapsolie. Jeg har tidligere lavet persillepesto, men basilikum kan også udskiftes med dild, kørvel eller fx koriander. Det er kun fantasien der sætter grænser.

Klassisk basilikumpesto:

1 potte basilikum, bladene
2 fed hvidløg
4-6 spsk. olivenolie
80 g parmesan
2-3 spsk. ristede pinjekerner
½ tsk. salt

  • Kom alle ingredienserne i en minihakker, og kør til pestoen er ensartet.
  • Smag pestoen til, for at sikre dig at den er som du kan lide den.

Pestopasta21

Skriv et svar

