Chokolade snefnug – Øvelse gør mester

Chokosne21

Lige som næsten resten af Danmarks befolkning, så har familien og jeg været ramt af forkølelse og virus, igennem de sidste par uger. Derfor har julens udfoldelser i køkkenet været meget sparsomme. Men jeg har fået foræret en professionel chokoladeform med snefnug fra Callebaut, så jeg har været i køkkenet for at lege med chokolade og øve mig. For øvelse gør mester. Og billederne her kunne lige så godt være find 5 fejl. Men jeg bliver altså lidt bedre hver gang.

Det “sjove” ved de professionelle forme, er at chokoladen sidder fast, hvis du ikke tempererer chokoladen rigtig! Pulsen stiger, bare ved tanken om at hælde god chokolade ud i afløbet. Så hidtil har jeg holdt mig til mere fleksible forme. Men den fine form skulle altså afprøves, og det var rigtig sjovt.

Det gik rimelig godt med at temperere chokoladen, den blev blank og havde det rigtige “knæk”. Men jeg skal passe lidt på luftboblerne, og på mine detaljer, der kom en enkelt grå plet, en såkaldt fedtblomst. Og så skal jeg passe på mine kræfter når jeg slår chokoladen ud. De små skrøbelig snefnug knækkede nogle steder.

Jeg brugte fremgangsmåden til temperering af chokolade, som Mette Blomsterberg beskriver her. Mit næste projekt må være at få lavet nogle fyldte chokolader. Nu skal jeg bare finde på hvilke slags fyld der skal være.

Chokosne111

Skriv et svar

