Hjemmelavet mayonnaise

Hjemmelavet mayonnaise smager helt anderledes end den hvide slags man køber i supermarkedet og den er mere gul på grund af æggeblommerne. Mayonnaisen kan tilsættes forskellige smage, fx er hvidløg rigtig godt, så bliver mayonnaisen til en Aïoli. Jeg burde naturligvis have brugt hvid peber, så mayonnaisen ikke fik sorte pletter, men jeg brugte hvad der var i huset. Opskriften har jeg fra en anden madblog, nemlig Gastromand, de leverer gode pålidlige opskrifter gang på gang. Jeg skriver opskriften som jeg lavede den.

Hjemmelavet mayonaise:

2 æggeblommer, pasteuriserede
1 tsk. sennep
1 tsk. eddike. Jeg brugte hvidvinseddike.
2 dl. rapsolie, eller anden smagsneutral olie
Salt og Peber

  • Sørg for at alle ingredienserne har stue-temperatur. Det gør det nemmere at undgå at mayonnaisen skiller.
  • Æggeblommerne piskes sammen med sennep, eddike, salt og peber.
  • Pisk godt imens olien tilsættes. Start med at tilsætte en dråbe ad gangen og giv olien god mulighed for at indkorporere sig. Efterhånden kan olien tilsættes i en tynd stråle imens der piskes.
  • Slut af med at smage mayonnaisen til med salt og peber.

Skriv en kommentar