Små napoleonshatte

Napoleonshat3

Napoleonshatte er sådan en fin tørkage, og jeg har gode minder, om de napoleonshatte min mormor plejede at bage. De vil for altid stå i min hukommelse som de “rigtige” napoleonshatte. Men jeg turde alligevel godt kaste mig ud til denne her opskrift, som jeg har fra arla.

Generelt er napoleonshatte nemme at gå til, og denne her opskrift bliver endnu nemmere ved, at der ikke laves en kransekagemasse, men i stedet for bruges ren marcipan. Brug så meget eller lidt marcipan som du nu synes. Personligt synes jeg, at det er bedst, hvis der er en del marcipan. Napoleonshattene er lavet i en mindre størrelse end normalt, og de er endnu engang beviset på, at mini-kagerne bare er lidt sjovere. Kagerne holder sig fint i et par dage, og i de her små størrelser bestemmer man selv, om man vil have en eller to.

De her napoleonshatte er første gang, jeg har forsøgt at lave napoleonshatte. Jeg lærte et par ting undervejs. Først lærte jeg, at det er dumt at arbejde med mørdej midt i sommervarmen på omkring 30 grader, den bliver lynhurtig blød!  Det næste jeg lærte var, at der skal bruges godt med flormelis til at rulle dejen ud, ellers får du den ikke til at slippe bordet og kagerullen. Det sidste, jeg lærte, var, at øvelse gør mester, og jeg skal vist øve mig på 3-finger-grebet, så mine næste napoleonshatte bliver lidt kønnere. Men når alt kommer til alt, så er smagen jo det vigtigste, og den var bestemt rigtig god, om end den ikke slår min mormors.

Små napoleonshatte, ca. 30 stk.:

150g hvedemel
75 g flormelis, + ekstra til udrulning
100 g koldt smør
1-2 æggeblommer
Ca. 125 g marcipan
Ca. 100 g mørk chokolade

  • Kom hvedemel, flormelis og smør i foodprocessoren og kør til det ligner fine krummer.
  • Tilsæt 1 æggeblomme, hvis der er brug for mere væske for, at dejen samler sig, så brug 1 æggeblomme mere, eller 1 tsk. koldt vand. Kør med foodprocessoren til dejen samler sig.
  • Pak dejen ind i madfilm og læg den i køleskabet i mindst 30 minutter, gerne længere hvis det er en varm dag.
  • Drys flormelis på bord og kagerulle. Rul dejen ud til den cirka er 3 mm tyk.
  • Udstik cirkler af dejen, min udstikker var 6 cm i diameter. Saml det overskydende dej og rul ud igen. Gentag til al dejen er brugt.
  • Rul små kugler af marcipanen, og læg en på midten af hver dejcirkel.
  • Saml med 3 fingre dejen op omkring marcipanen. Jeg synes, det var svært at få dem flotte og åbne, uden at dejen gled ned, derfor var langt de fleste af mine napoleonshatte lukkede.
  • Bag kagerne ved 200 grader i 8 minutter. Mørdejen bliver ret flad, imens den bager, fortvivl ikke, smagen er stadig dejlig.
  • Smelt chokoladen og dyp hver af de 3 hjørner i chokoladen. Du kan også brug en pensel til at fordele chokoladen.

Napoleonshat11

Skriv en kommentar