Jordbærtærte med mazarinbund

Jeg havde lovet mig selv at lave en ”rigtig” jordbærtærte i løbet af sommerferien. Så da jeg fik besøg af min søster Iben, var det endelig oplagt at kaste mig over projektet.
Jordbærtærten blev spist på en regnvejrsdag, men er lige så god på en solskinsdag.

Jeg har i lang tid haft opskriften bookmarked, det tiltalte mig nemlig at kagen var uden mørdej. Og så synes jeg at det var spændende at lave en creme på mascarpone. Det blev en stor succes!
Mascaponen kunne sagtens piskes luftigt og den havde ikke den lidt ”ostede”-smag jeg kunne have frygtet.
Det ville have været sødt at lave opskriften i 6 små forme, som original opskriften forskriver. Men jeg ejer ikke 6 små forme, så det blev til én stor kage i et tærtefad. Jeg tilføjede også et lag chokolade oven på mazarinbunden, da jeg synes det hører til i en jordbærtærte.
Bunden blev bagt dagen i forvejen og penslet med chokolade. På selve dagen lavede jeg så cremen og fordelte jordbærrene. Vi fik ikke spist det hele. Så resten kom i køleskabet til dagen efter, og der var den stadig dejlig. Jordbærrene havde ikke afgivet for meget væde.
Opskriften er fra tv2.dk lavet af Louise Lorang. Jeg skriver opskriften med mine ændringer.

Jordbærtærte med mazarinbund.

Bund:
125 g sukker
125 g blødt smør
125 g marcipan
2 æg
50 g mel
smør til formen

Top:
100 g mørk chokolade
250 g mascarpone
2 tsk. fintrevet citronskal
3 spsk. flormelis
2 tsk vanillesukker
2-3 spsk. citronsaft
500 g jordbær, halverede

  • Pisk smør og sukker luftigt. Riv marcipanen groft. Tilsæt marcipanen og pisk det hele sammen. Tilsæt æggene et ad gangen under fortsat piskning. Tilsæt mel og fyld massen i en smurt form.
  • Bag mazarinbunden ved 175 grader i 20-25 minutter, til den er gennembagt. Lad bunden køle af.
  • Når bunden er helt afkølet, smeltes chokoladen og den pensles på toppen af kagen. Lad chokoladen stivne helt, inden cremen laves.
  • Pisk marscarponen med citronskal, flormelis og vanilje og smag til med citronsaft. Cremen skal være stiv nok til at den kan danne toppe.
  • Fyld cremen i en sprøjtepose og fordel den på mazarinbunden. Top med de friske jordbær. Sæt tærten på køl indtil den skal serveres.

2 tanker om “Jordbærtærte med mazarinbund

  1. Jeg lavede din jordbær tærte som kage til babyshower
    Jeg farvede cremen lyserød med frugtfarve og pyntede med jordbær, hindbær og brombær
    Det var en stor succes og kagen blev mega flot og så smager den bare himmelsk

    • Hvor er jeg glad for at høre kagen var en succes. Virkelig god ide at farve cremen lyserød, så den passede til temaet 🌸

Skriv en kommentar