Nøddekage a la Nøddetærte

Nøddetærte1

Jeg har engang været ekspedient i en bagerbutik, og en af mine ynglingskager var nøddetærten. Da mine forældre kom på besøg, tænkte jeg, at jeg ville prøve at bage sådan en, men jeg var ikke lige indstillet på at lave en mørdejsbund, og derefter fyld og nøddetopping. Så da jeg faldt over CookieCrumble’s opskrift på en toscakage, måtte det blive den. Jeg ændrede en lille smule i opskriften, da jeg gerne ville have ekstra mange nødder, og jeg valgte at bruge citron i steder for appelsin.

Jeg bagte kagen i en springform, men en tærteform ville have fungeret lige så godt. Det giver en dejlig syrlighed til kagen, at der er citron i. Ellers ville den nok være lidt for voldsom. Og det er en voldsom kage i forvejen. På et eller andet tidspunkt må jeg prøve den klassiske opskrift med mørdejsbund og hård karamel på toppen.

Nøddetærte2

Nøddekage a la nøddetærte:

140 g flydende margarine
125 g flormelis
2 æg
125 g hvedemel
1 tsk bagepulver
1 citron, revet skal og derefter presset
3 spsk fløde
Nøddetopping:
100 g smør
125 g hasselnødder, grofthakkede
75 g mandler, grofthakkede
1½ spsk hvedemel
75 g lys muscovadosukker
2 spsk fløde
50-75 g mørk chokolade

  • Pisk flormelis og æg sammen, og tilsæt den flydende margarine, fløde, hvedemel og bagepulver.
  • Riv skallen af citronen ned til dejen og pres derefter citronen og tilsæt citronsaften til dejen.
  • Fordel dejen jævnt i en smurt form og bag bunden i ca. 20 minutter ved 180 grader.
  • Imens bunden er i ovnen kommes ingredienserne til nøddetoppingen, undtaget chokoladen, i en lille gryde og smeltes sammen. Det skal ikke koge, bare blive en flydende homogen masse.
  • Når bunden er bagt færdig, tages den ud af ovnen, og ovnen skrues derefter op til 230 grader.
  • Smør nøddetoppingen oven på bunden og bag kagen i yderligere 6-8 minutter. Hold godt øje med kagen, karamellen skal bare koge op, ikke brænde på.
  • Tag kagen ud af ovnen og lad den køle helt af, inden den pensles med mørk chokolade. Hvis du har bagt kagen i en tærteform, kan du lade den blive deri, og blot pensle de yderste 2-3 centimeter af toppen med chokolade.

Nøddetærte3

18 tanker om “Nøddekage a la Nøddetærte

    • Ja det er en tung sag! Men dejlig, også sammen med lidt frisk frugt.

  1. Hej,
    Sikke en lækker tærte. Du har ikke skrevet hvor meget sukker der skal i dejen. Jeg forsøger med 100 g :-)
    Hilsen Louise

    • Hej Louise
      Jeg brugte flormelis i dejen, men du kan sikkert godt bruge almindelig sukker.
      Skriv endelig hvordan kagen blev. Det vil jeg meget gerne høre.
      Mvh Ellen

  2. Hej Ellen
    Den ser godt nok lækker ud!! Men som Louise skriver, så har du ikke angivet hvor meget sukker der skal piskes med æg i starten af opskriften?? Flormelisen ser ud til at skulle tilsættes senere. ;O)Vian

    • Hej Vian
      Tak for at du har gjort mig opmærksom på fejlen. Jeg kan godt se at teksten var ret forvirrende. Jeg har rettet i fremgangsmåden nu, så jeg håber at den giver mere mening.
      Mvh
      Ellen

  3. Kagen ser så lækker ud! Hvor stor stor en springform skal der bruges? er fløden, der står under nøddetopping, til at blive blandet med chokoladen, der skal pensles, eller skal fløden i nøddetopping?

    • Springformen er ca. 24 cm. Fløden skal i nøddetoppingen. Håber du har mod på at kaste dig ud i at bage kagen :-)

  4. Sikke lækker den ser ud!
    Er citron smagen fremtrædende i kagen?
    Du har skrevet 1 1/2 spk hvedemel 2 gange under “nøddetopping”. Er det bevidst??

    • Jeg synes citronen giver et lille pift, bestemt ikke gennemtrængende.
      Og du har helt ret ang. hvedemelet. Det er straks rettet. Tak for hjælpen :-)

  5. Hej
    Jeg har flere gange lavet en lignende nøddetærte. Nøddemassen er lavet af smør, glukosesirup, sukker, piskefløde og hasselnødder, jeg varmer smør, glukosesirup og sukker på panden til det bliver lidt brun, og tilsætter fløde og nødder. Når det er kommet på tærtebunden kommer det i ovnen 5-10 min. igen. Men når tærten er kølet af bliver nøddemassen meget hård. Hvad skal jeg bruge for at den ikke bliver så hård?

    • Det kunne lyde som om nøddemassen har fået lidt for længe på panden, så den er blevet for hårdt karamelliseret. Prøv med svagere varme, eller kortere tid 😊

Skriv en kommentar