Stromboli -En slags rullet pizza

På en rigtig ruskende efterårsdag havde jeg besluttede mig for at få tømt ud i køleskabet. Og da jeg kunne huske, at have set opskrifter på amerikanske blogs med stromboli, var det jo oplagt at lave et hyggeligt projekt. Jeg brugte en opskrift fra The Pioneer Woman. Alle mål var opgivet i cups og ikke gram. Men heldigvis har jeg et amerikansk sæt målekopper. De er 12 år gamle og bliver ikke ligefrem brugt hver dag, men de er meget praktiske, når man gerne vil lave en amerikansk opskrift. Jeg har omregnet til gram, så det er nemt, hvis man ikke har målekopper.

Det bliver to ruller ud af opskriften. Og det er rigeligt til 6-8 personer til frokost. Da projektet var “Tøm køleskabet”, så var det kun kødfyld til den ene af rullerne, mens den anden blev lavet med ketchup og ost.

Opskriften kan virke omstændig, når man lige læser hvor lang den er. Men egentlig er den ret nem. Lav dej, fordel fyld, rul sammen og bag. Næste gang jeg laver dem, skal jeg huske at lave snittet i toppen lidt dybere, så dampen kan komme ud, og rullerne ikke lækker.

Stromboli:

Dej:
25 g gær
316 ml lunken vand
480 g hvedemel
3 spsk. olivenolie
2,5 tsk fint salt
1 tsk italiensk krydderiblanding

Fyld:
6 skriver kogt skinke
3 store skiver spegepølse
4 skiver ost
en rest cheddar ost
og
2 spsk ketchup
6 skiver ost
Italiensk krydderiblanding
1 æg
2 tsk revet parmesan

  • Start med at lave dejen.
  • I en stor røreskål opløses gæren i vandet, og resten af ingredienserne til dejen tilsættes.
  • Rør dejen sammen og ælt den grundigt i 8-10 minutter.
  • Dæk skålen til og lad dejen hæve i 1 time, hvorefter dejen slåes ned, og deles i to kugler.
  • Smør 2 skåle med et tyndt lag olivenolie og sæt dejkuglerne til hævning i 1 time mere, til dejen er ca. hævet til dobbelt størrelse.
  • Rul dejkuglerne ud til rektankler.
  • Placer fyldet på de to firkanter, men sørg for at der en 2 cm dej fri.
  • Pisk ægget sammen og pensel den lille dejkant.
  • Rul dejen sammen omkring fyldet og luk med dejkanten.
  • Læg rullerne på en bageplade beklædt med bagepapir med samlingen nedad.
  • Pensel rullerne med ægget og skær små snit i toppen.
  • Riv lidt parmesan på toppen af hver rulle.
  • Bag rullerne ved 200 grader i 25-30 minutter.
  • Server varme eller kolde.

Skriv en kommentar