Hokkaido græskarsuppe med lidt spice

Jubiiii, det er blevet efterår! Det er selvfølgelig ikke alt ved efteråret jeg elsker, men at det bliver suppe-tid og bladene skifter til de flotteste farve, det elsker jeg. Denne her suppe har næsten samme smukke farve, som efterårsbladene på nogle af de træer jeg kigger ud på hver eneste dag. Noget er det trælse ved efteråret, er at det er en hel del sværere at tage pæne madbilleder, på grund af det kunstige lys. Men det er jo kun her på bloggen, jeg tænker over det.

Suppen er lækker cremet og spicy. Både græskar og gulerødder kan være ret søde, så jeg synes det er vigtigt at der kommer noget modspil fra krydderierne, til at give lidt varme. Jeg brugte madlavningsfløde, men du kan også bruge neutral friskost eller kokosmælk, alt efter hvad du har lyst til, og har I køkkenet.

Sidste år lavede jeg denne her Græskarsuppe. Den er med kartofler, timian og bacon, og slet ikke spicy. Som altid, så er det rart med valgmuligheder, så du kan lave den suppe der tiltaler dig mest.

Hokkaido græskarsuppe med lidt spice: 4 pers.

1 Hokkaido græskar
2 store gulerødder
2 løg
3 fed hvidløg
1 spsk olie
1 tsk spidskommen
½ tsk stødt ingefær
½ tsk chiliflager
1 liter vand
1,5 grøntsags bouillion terning
2 dl madlavningsfløde
2 spsk citronsaft
Salt og peber
Topping: ristede græskarkerne eller nødder, og evt. en klat cremefraiche

  • Skræl græskar, gulerødder, løg og hvidløg, og skær dem i store stykker.
  • I en stor gryde svitses grøntsagerne i olien. Tilsæt krydderier, vand og bouillion.
  • Dæk gryden til med låg, og kog til grøntsagerne er helt møre.
  • Med en stavblender, blendes suppen til den er ensartet og glat.
  • Tilsæt madlavningsfløde, citron, salt og peber, og kog suppen op igen.
  • Smag suppen til, den må gerne være rimelig krydret.
  • Server suppen med græskarkerner, cremefraiche og groft brød.

Skriv en kommentar