Amos fødselsdagsboller

amoboller22

Jeg har tidligere aldrig været helt vildt god til at bage boller. I hvert fald ikke den lyse, søde, bløde slags, som hører til på fødselsdagsbordet. Men det er blevet ændret. Igennem et par år har jeg afprøvet forskellige opskrifter. Og det virkede som et naturligt sted at starte med Amos fødselsdagsboller. Bollen er blød og sød og god med et lag smør.

amoboller11

Jeg har fulgt og gengivet opskriften, næsten som Amo selv skriver den. Dejen var lidt besværlig at arbejde med, da den skal være ret lind. Smagen og konsistensen var fin, men det trækker lidt ned at dejen var besværlig at forme. Så min jagt på den perfekte fødselsdagsbolle fortsætter. Men bollerne var bløde og med en fin krumme.

amoboller31

Amos fødselsdagsboller, ca. 24 stk.:

500 g hvedemel
150 g smør eller margarine
75 g gær
2 æg
Ca. 2½ dl mælk
1 spsk. sukker
1 tsk. salt
1 tsk. kardemomme

  • Start med at smelte smørret og tilsæt mælken. Mælken skal kun lige lunes.
  • Opløs gæren i mælken og tilsæt sukker.
  • Pisk æggene let sammen og rør dem i dejen.
  • Kom melet i og rør dejen godt sammen til den er glat. Jeg brugte en røremaskine. Dejen skal være meget lind, så hvis du tror, der er for lidt mel i på dette tidspunkt, er dejen helt perfekt.
  • Lad dejen hæve i ca. 30 min.
  • Kom godt med mel, eller lidt olie, på hænderne (dejen er stadig lidt blød og fedtet) og form bollerne.
  • Sæt dem på en bageplade med bagepapir. Lad dem efterhæve ca. 40 min.
  • Pensl bollerne med sammenpisket æg.
  • Bag bollerne i ca. 10-12 min. midt i en forvarmet ovn ved 220°Camoboller41

Skriv en kommentar