Madroulade med salat, skinke og avocado creme

Madroulade31

Det føles som om det er blevet forår. De sidste par dage har himlen været blå og der er kommet små blomster op af jorden. Så det har været en rigtig dejlig påske. Bloggen har holdt lidt fri. Ikke fordi det har været planlagt, men fordi sådan går det bare med en baby i huset. Men jeg laver stadig masser af mad, og nogle gange husker jeg også at tage billeder af det.

Apropos billeder, så er Ellevild Madblog kommet på Instagram. Så skulle nogle af jer være hoppet med på den bølge, så kan i nu også følge bloggen der.

Nå men nu til det med maden. For jeg kastede mig ud i at lave en madroulade fra madenimitliv.dk. Jeg ændrede lidt i fyldet, men ellers var jeg rimelig tro mod opskriften. Min bund blev lidt tykkere end man kan se at hendes er, men det skyldes nok at min form var lidt for lille. Og af samme grund blev bunden derfor lidt “ægget” i smagen. Men det gjorde nu ikke noget. Bunden mætter rigtig godt, og fyldet kan varieres i det uendelige.

Ideen med sådan en madroulade er rigtig god. Og da den bliver spist kold er den perfekt til når aftensmaden skal være klar på forhånd, eller madpakken dagen efter. Ideen kan også bruges hvis du har en masse rester af grøntsager, der skal bruges op.

Madroulade11

Madroulade. 4 pers.:

Bund:
125 g mel
5 dl mælk
4 æg
1 tsk salt

  • Pisk alle ingredienserne sammen til en klumpfri dej.
  • Dejen vil være meget våd og mindre tyktflydende end min normale pandekagedej.
  • Kom bagepapir på en stor dyb bageplade/bradepande og hæld dejen i.
  • Bag bunden ved 200 grader i ca. 20 minutter.
  • Tag bunden ud og lad den køle af. Bunden vil være hævet op, men falder lidt sammen når den køler af.

Avocado creme:
1 moden avocado
2 spsk. cremefraiche
Citronsaft
Salt og peber

Fyld:
Skinke i strimler, eller en rest af hamburgerryg
Icebergsalat, ca. ½ hoved i strimler
1 rød, gul eller grøn peberfrugt i tern
½ agurk i tern
2 tomater i skiver
Evt. andet grøntsagsfyld.

  • Mos avocadoen og rør den sammen med cremefraichen. Smag til med salt og peber
  • Når bunden er afkølet og du er klar til at samle rouladen, smørres avocadocremen ud på bunden.
  • Top med resten af fyldet som fordeles jævnt, i et ikke for tykt lag.
  • Rul rouladen rimelig stramt sammen og pak den ind i husholdningsfilm eller stanniol.
  • Læg rouladen på køl til den skal spises.

Madroulade21

Skriv en kommentar