Mandelbund med flødecreme og sommerbær

Nøddebund31

Det er vist på tide at få delt denne her opskrift med jer. Kagen er nemlig både utrolig velsmagende og ret nem at lave. Og så er den fantastisk til sommerens bær.

Jeg valgte at lave  bunden udelukkende med mandler, men den kan sagtens laves med andre nødder, fx hasselnødder. Bunden fungerer godt med de fleste slags frugter og bær. Brug hvad der er i sæson, fx jordbær og blåbær. Når det bliver svært at skaffe friske bær, kan den toppes med en blanding af fx granatæblekerner, kiwi og ananas.

Opskriften stammer fra Alt for Damerne, men der er mange lignende opskrifter på nettet. Jeg var så godt tilfreds med kagen første gang jeg lavede den, at jeg lavede den igen kort tid efter. Jeg valgte at bruge bagepapir i min springform, det behøvede jeg ikke. Hvis formen er smurt ordenligt, kan kagen sagtens slippe. Jeg begik så også den fejl, at jeg først tog mandelbunden ud af formen dagen efter, og der ville bagepapiret ikke slippe. Men det er en rigtig god ide at bage bunden dagen, før den skal bruges. Det gør, at den når at sætte sig, falde lidt sammen og blive dejlig svampet. Bare sørg for at dække bunden til natten over.

Ps. Kagen har virkelig svært ved at gøre sig godt på billeder, når den er skåret ud. Men hvad gør det, den smager fantasktisk!

Nøddebund41

Mandelbund med flødecreme og jordbær:

3 bærger pasturiserede æggehvider eller 4 æggehvider
2 dl sukker + lidt til at drysse formen med
200 g mandler
60 g smeltet smør
2 dl piskefløde
2 dl cremefraiche 38%
4 spsk flormelis
2 tsk vaniljesukker
Jordbær, eller blandet frugt og bær

  • Mal mandlerne til fint mel i en lille foodprocessor eller minihakker.
  • Pisk æggehviderne stive og pisk sukkeret i lidt ad gangen, til massen er sej og skinnende.
  • Vend forsigtigt det smeltede smør og mandlerne i æggehviderne.
  • Smør en springform med lidt smør og drys sukker rundt langs siderne. Bank overskydende sukker ud af formen.
  • Fordel nøddemassen i formen og bag bunden i ovenen ved 180 grader i ca 25 minutter.
  • Lad bunden køle lidt af og tag den derefter ud af formen.
  • Pisk fløde, creme fraiche, flormelis og vaniljesukker sammen til en blød creme.
  • Fordel cremen på toppen af bunden og pynt med bær eller frugt.
  • Server gerne kagen med ekstra frugt ved siden af

Nøddebund21

 

16 tanker om “Mandelbund med flødecreme og sommerbær

    • Ja det kan man sagtens. Det gør jeg ofte, altså bager bunden aftenen inden den skal bruges, og så topper den med creme og bær inden den skal spises. Jeg håber du har mod på at prøve opskriften. Det er en virkelig lækker kage :-)

    • Min springform er 24 cm, men en form der er lidt større eller mindre kan sagtens bruges. God fornøjelse med at bage kagen :-)

    • Ja det vil jeg mene. Jeg har selv serveret den for 11 sidste weekend, som en fødselsdagskage

  1. Det er en rigtig god bund og man kan bruge så mange forskellige creme,lige nu er det flødeskum med græsk yoghurt og deri blander jeg knuste brombær (deres så mange på Langeland hvor jeg er på ferie)der er blandet med lidt sukker. På toppen hele bær 😋

  2. Jeg har lavet denne kage adskillige gange med stort held. Men nu er den de sidste to gange faldet fuldstændigt sammen og er nærmest klæg og våd. Hvad gør jeg dog galt? Elsker denne kage

    • Først, hvor er jeg glad for at høre at du elsker opskriften og bruger den flittigt. Det er også en af de kager jeg bager igen og igen.
      Hvor er det ærgerligt at din kage er blev for våd og klæg de sidste par gange. Jeg har ikke selv oplevet det, men vil foreslå at du prøver at give bunden længere tid i ovnen næste gang. Hvis du er bekymret for at bunden så bliver for brændt, så sæt temperaturen ned, og giv bunden længere tid. Det virker “udtørrende”.
      Marengs/ piskede æggehvider er særlig følsomme når luftfugtigheden er høj, så måske kan det være det, der er på spil.
      Jeg håber du igen får succes med kagen.

  3. Hej
    Har lavet den et par gange med stor glæde. Vil gerne lave den i en stor ( ovn ) brandepande. Har du et bud på hvor mange gange opskriften skal ganges op ?
    Vil pynte den som dannebrog
    Mvh Lotte

    • Hej Lotte
      Sikke en god ide. Det bliver helt sikkert en flot kage. Til den store bradepande (den der fylder hele ovnen) ville jeg lave 2,5 gange opskriften. Til en almindelig bradepande, ville jeg gange opskriften med 2. Håber det er en succes ☺️

Skriv en kommentar